Home


Zo kunt u Net-Iets-Anders bereiken.
Tel:      06-38744229
E-mail:  info@net-iets-anders.nl
           


Spelontwikkeling in theorie

Eerste levensjaar:
Simpel manipuleren: Dit is het omgaan met speelgoed door het in de mond te nemen, te betasten, te slaan enzovoort.

Ongeveer 12/13 maanden:
Combinatiespel: Dingen tegen elkaar aantikken, stapelen of het ene voorwerp in het andere voorwerp stoppen. In het begin gaat dit toevallig, maar na verloop van tijd worden de combinaties zinvoller en gerichter.

Vanaf 12 maanden:
Functioneel spel: Het spelmateriaal wordt gebruikt waar het voor bedoelt is. Bijvoorbeeld auto’s gaan rijden, blokken worden gestapeld.

Tussen de 18 en 24 maanden:
Symbolisch spel: Het doen “alsof”. Een doos kan een bedje voorstellen voor de pop, maar ook een auto waarin je zelf in kan gaan zitten.
Kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis blijven vaak hangen in de eerste fase van de spelontwikkeling. Hierdoor komen de kinderen niet tot nauwelijks toe aan symbolisch spelen. Bovendien gaan zij niet imiteren en zoeken geen contact met anderen om te spelen. Ook vertonen ze vaak bizar spelgedrag. Dit kan zijn door alleen maar interesse te hebben voor het draaiende gedeelte of het geluid van het speelgoed.

Autistische kinderen moeten eigenlijk blijvend gestimuleerd worden, spelbegeleiding/training vormen hierbij een belangrijk onderdeel.
Copyright 2013